W sobotę, 8 lutego 2014 r. 46-osobowa grupa parafian na czele z księdzem Tomaszem udała się na Pielgrzymkę do Ziemi Świętej.

Sobota, pierwszy dzień pielgrzymki rozpoczęliśmy bardzo wcześniej, bo już o godz. 3.30 Mszą św. w kościele parafialnym. Następnie wyruszyliśmy na lotnisko do Katowic-Pyrzowic. Po odprawie biletowo-paszportowej, o godz. 9.00 wzbiliśmy się w niebo. Po ponad 3 godzinach lotu wylądowaliśmy w Tel Awiwie. Od razu udaliśmy Hajfy, trzeciego co do wielkości miasta Izraela, malowniczo położonego nad Morzem Śródziemnym, na stokach Góry Karmel. Zobaczyliśmy m.in. Ogrody Bahaitów. W przepięknych Perskich Ogrodach wznosi się jedna z największych atrakcji Hajfy, przykryte złotą kopułą mauzoleum twórcy bahaizmu. Na Górze Karmel w kościele Stella Maris odprawiliśmy pierwszą Mszę św. w Ziemi Świętej. Na nocleg udaliśmy się do Tyberiady.

Niedziela, drugi dzień naszej pielgrzymki rozpoczęliśmy rejsem drewnianą łodzią po Jeziorze Galilejskim. Na niej też odprawiliśmy Mszę św. Lśniące szmaragdowo jezioro jest jednym z najbardziej malowniczych w Izraelu. Lustro wody znajduje się 210 m. poniżej poziomu Morza Śródziemnego.Nastepnie przejechaliśmy na Górę Błogosławieństw. Jest to miejsce, gdzie Jezus wygłosił najsłynniejsze ze swoich kazań zawierające osiem błogosławieństw. Następnie północnym brzegiem Jeziora Galilejskiego dojechaliśmy do kościoła Prymatu św. Piotra, a później do Kafarnaum, miasta Jezusa, gdzie według Ewangelii wygłosił On więcej kazań i uczynił więcej cudów niż gdziekolwiek indziej. Tutaj znajdują się pozostałości po synagodze z II w. n.e. prawdopodobnie zbudowanej na ruinach tej, w której nauczał Jezus. W Kafaranum mieszkał apostoł Piotr. Potem udaliśmy się pod zbocza Góry Tabor, miejsca Przemienienia Pana Jezusa. Stamtąd taksówkami wjechaliśmy na szczyt, gdzie zwiedziliśmy franciszkańską Bazylikę Przemienienia Pańskiego z kaplicami poświęconymi Mojżeszowi i Eliaszowi.Wieczorem wróciliśmy do hotelu w Tyberiadzie.

Poniedziałek, trzeci dzień naszego pielgrzymowania śladami Jezusa Chrystusa. Po śniadaniu udaliśmy się do Kany Galilejskiej, gdzie Jezus dokonał pierwszego cudu zamienienia wody w wino na weselu ubogiej rodziny. W kościele Ojców Franciszkanów została odprawiona uroczysta Msza św. w czasie której 14 małżeństw odnowiło swoje Przyrzeczenia Małżeńskie. Kolejnym miejscem było zwiedzanie Bazyliki Zwiastowania, największej chrześcijańskiej świątyni na Bliskim Wschodzie. Wnętrze świątyni zdobi cykl malowideł o tematyce maryjnej. Można tu zobaczyć Matkę Boską o skośnych oczach, w turbanie i afrykańskim stroju w krzykliwych kolorach. W tym miejscu Archanioł Gabriel oznajmił Marii radosną wieść, że została wybrana przez Boga na matkę Jego syna. Przeszliśmy kolejno do kościoła św. Józefa, który został wzniesiony w miejscu dawnego domu cieśli Józefa, męża Marii. Następnie przejechaliśmy do Tabghi, miejsca w którym Jezus dokonał cudownego rozmnożenia pięciu bochenków chleba i dwóch ryb, by nakarmić 5000 głodnych ludzi, którzy przyszli wysłuchać Jego nauk. Współczesny kościół Rozmnożenia zbudowano na miejscu bizantyjskiej świątyni, w której zachowała się kolorowa mozaika podłogowa. Dzień zakończył się w hotelu w Tyberiadzie bardzo wesoło... zabawą weselną. Więcej informacji możemy zaciągnąć u uczestników Pielgrzymki :).

Wtorek, czwarty dzien naszego pielgrzymowania. Dzień rozpoczeliśmy wyjazdem z Tyberiady nadbrzeżną równiną do Cezarei. Cezarea jest jednym z najważniejszych stanowisk archeologicznych w Izraelu. Następnie przejechaliśmy do Tel Awiwu. Zwiedzaliśmy starą część miasta, Jafy. Według Starego Testamentu założył ją po biblijnym potopie jeden z synów Noego, Jafet. Przeszliśmy uliczkami starego miasta, Ścieżką Horoskopu. Był również czas, aby odpocząć nd brzegiem Morza Śródziemnego. Z tamtąd przejechaliśmy  do Betlejem, gdzie na  Polu Pasterzy odprawiliśmy Mszę św. Ostatnim miejscem zwiedzania była Bazylika Narodzenia Pńskiego.

Środa, piąty dzień naszego pielgrzymowania rozpoczęliśmy tradycyjnie od śniadania. Trzeba tutaj dodać, że nasz hotel był prowadzony przez Żydów. Z tego względu śniadania były koszerne, czyli bezmięsne, z kolei kolacje już były normalne. Mszę św. odprawiliśmy w kościele św. Piotra w Tyberiadzie. Następnie udaliśmy się do Jerozolimy – na Górę Oliwną, skąd roztacza się niesamowita panorama Starego Miasta. Zwiedziliśmy kościół Pater Noster, gdzie Jezus nauczał modlitwy Ojcze nasz, której tekst w prawie 60 językach umieszczono na ścianach. Polska jest jedynym krajem, który posiada, aż trzy tablice, tj. po polsku, po kaszubsku i w polskim języku Braila. Następnie przeszliśmy do kościoła klasztornego Dominus Flevit, w którym to miejscu Jezus zapłakał nad losem Jerozolimy. Zobaczyliśmy także Cmentarz Żydowski na zachodnim zboczu Góry Oliwnej. Tradycja żydowska mówi, że właśnie tutaj rozpocznie się zmartwychwstanie ludzi w dniu Sądu Ostatecznego, a Mesjasz wprowadzi zmartwychwstałych prze pobliską Złotą Bramę na Wzgórze Świątynne. U stóp Góry Oliwnej znajduje się Bazylika Agonii (zwana także kościołem Wszystkich Narodów). Na fasadzie świątyni lśni złota mozaika przedstawiająca Jezusa cierpiącego za grzechy świata. Dwanaście kopuł tego zbudowanego w stylu bizantyjskim kościoła symbolizuje 12 narodów, które sfinansowały jego budowę. Potem udaliśmy się do Wieczernika – najważniejszego dla chrześcijan miejsca na Górze Syjon, miejsca Ostatniej Wieczerzy. Oryginalna budowla nie przetrwała jednak do czasów współczesnych. Ta, którą oglądaliśmy, została wybudowana w XIV w. na zlecenie franciszkanów. To tutaj miały miejsce najbardziej doniosłe wydarzenia: ustanowienie Eucharystii, pojawienie się zmartwychwstałego Jezusa, zesłanie Ducha Świętego. Jest to również teren najstarszej w Jerozolimie gminy chrześcijańskiej. Tam była sprawowana Msza św. Później nawiedziliśmy kościół Zaśnięcia NMP – okazałą benedyktyńską budowlę wzniesioną w miejscu, gdzie wedle tradycji Maryja zapadła w wieczny sen. Ostatnim punktem odwiedzonym przez nas w Jerozolimie był kościół św. Piotra „In Galicantu", czyli „w miejscu gdzie piał kogut", a apostoł Piotr trzy razy zaparł się Jezusa. Po południu dotarliśmy do Jerozolimy – do Yad Vashem - Muzeum Historii Holocaustu, niezwykłego pomnika, którym uczczono pamięć sześciu milionów zamordowanych Żydów. Yad Vashem zajmuje się nadawaniem tytułów „Sprawiedliwych wśród Narodów Świata" osobom, które podczas wojny ratowały Żydów od zagłady. Wśród 20 tys. Sprawiedliwych jest aż 6 tys. Polaków. Po godz. 15.00 udaliśmy się do Ain Karem – niewielkiej biblijnej miejscowości na zachód od Jerozolimy. Zobaczyliśmy franciszkański kościół Nawiedzenia, zbudowany w miejscu gdzie wedle tradycji Maryja odwiedziła św. Elżbietę, matkę Jana Chrzciciela. Nad grotą, tradycyjnie uważaną za miejsce w którym urodził się Jan Chrzciciel, wznosi się dziś kościół św. Jana. Wieczorem wróciliśmy do hotelu w Betlejem.

I nadszedł czwartek – szósty dzień naszej Pielgrzymki.
Rano po śniadaniu udaliśmy się do Qumran. Stamtąd udaliśmy się na plażę nad Morzem Martwym – jest to najniżej położone miejsce na świecie. Niektórzy z nas zażyli kąpieli i natarli się leczniczym błotem. Było bardzo radośnie:). Stamtąd przejechaliśmy do Jerycha – uchodzącego za najstarsze miasto na świecie. Wznosi się tu Góra Kuszenia, na której według Biblii, Jezus był kuszony przez szatana. Zobaczyliśmy także drzewa, na które wspiął się Zacheusz, aby zobaczyć przechodzącego tamtędy Jezusa. Po zwiedzaniu przejechaliśmy na pustynię Judzką, aby odprawić Mszę św. Przed godz. 18.00 wróciliśmy do hotelu w Betlejem na obiadokolację i nocleg. Po kolacji udaliśmy się na nocne zwiedzanie Jerozolimy. Zobaczyliśmy Kneset, dzielnicę żydowską i Ścianę Płaczu, zwaną także Murem Zachodnim – najważniejszego miejsca dla wszystkich Żydów. Są to pozostałości drugiej świątyni wybudowanej przez Heroda Wielkiego. Obszar pod Ścianą służy jako olbrzymia synagoga pod gołym niebem. Jest on podzielony na dwie części: dla mężczyzn po lewej stronie, dla kobiet po prawej.

Piątek był ostatnim (pełnym) dniem przeżytym w Ziemi Świętej. Już o brzasku dnia o godz. 4.00 wstaliśmy, aby udać się na Mszę św. do Groty narodzenia Pana Jezusa. W tym szczególnym miejscu, gdzie Maryja położyła swego Syna w żłóbku mogliśmy o godz. 04.55 uczestniczyć w Eucharystii. Po wczesnym śniadaniu mogliśmy jeszcze odpocząć i o godz. 10.00 wyruszyliśmy z Betlejem do Jerozolimy. U stóp Góry Oliwnej znajduje się Bazylika Agonii (zwana także kościołem Wszystkich Narodów). Na fasadzie świątyni lśni złota mozaika przedstawiająca Jezusa cierpiącego za grzechy świata. Dwanaście kopuł tego zbudowanego w stylu bizantyjskim kościoła symbolizuje 12 narodów, które sfinansowały jego budowę. Tuż obok świątyni rozciąga się Ogród Oliwny – Getsemani, w którym Jezus został zdradzony. Rosnące to drzewa oliwne mają ok. 2000 lat. Według legendy wyrosną ponownie w dniu Sądu Ostatecznego. Najpierw krocząc tą samą drogą, którą szedł Jezus Chrystus odprawiliśmy Drogę Krzyżową, która zakończyła się w Bazylice Grobu Bożego. Staliśmy ok. 40 minut w kolejce, aby wejść do Grobu Chrystusa. Potem dalej zwiedzaliśmy Bazylikę, która jest jedną z najbardziej niezwykłych świątyń na świecie. Jest wspólną własnością kilku wyznań chrześcijańskich, z których każda ma własne kaplice i ołtarze, i odprawia nabożeństwa w swoim obrządku. Po zwiedzaniu Bazyliki mieliśmy czas wolny na Starym Mieście. Następnie przeszliśmy pod Ścianę Płaczu, zwaną także Murem Zachodnim – najważniejsze miejsca dla wszystkich Żydów. Są to pozostałości drugiej świątyni wybudowanej przez Heroda Wielkiego. Obszar pod Ścianą służy jako olbrzymia synagoga pod gołym niebem. Jest on podzielony na dwie części: dla mężczyzn po lewej stronie, dla kobiet po prawej. Wieczorem wróciliśmy do hotelu w Betlejem. Po kolacji ks. Tomasz poświęcił wszystkie dewocjonalia zakupione przez pielgrzymów oraz odbył się tzw. „wieczór pożegnalny". Każy z uczestników otrzymał pamiątkowy dyplom.

W sobotę, 15 lutego po śniadaniu udaliśmy się do Groty Mlecznej, która znajduje się 300 m. od Bazyliki Narodzenia w Betlejem. Tradycja mówi, że Maryja podczas ucieczki do Egiptu w tym miejscu karmiła Jezusa. W trakcie karmienia krople mleka upadły na skałę zmieniając na mlecznobiały kolor. Msza św. na zakończenie naszej Pielgrzymki została odprawiona w kościele św. Katarzyny - przylegającym do Bazyliki Narodzenia Pańskiego. Eucharystii przewodniczył i homilię wygłosił ks. Dariusz Węgrzyn, wikariusz z Łopuszna. O godz. 11.00 udaliśmy się na lotnisko do Tel Awiwu. Po wnikliwej odprawie biletowo-paszportowej o 15.25 odlecieliśmy do Pyrzowic. Kilka minut po godz. 21.00 dojechaliśmy do Kostomłotów. Tak zakończyła się nasza Pielgrzymka do Ziemi Świętej.